سختی گیر : 

شناخت کافی از سختی گیر آب و انواع آن و یا عملکرد آن به شما بعنوان یک مشتری که در پی خریدیی مقرون به صرفه و در عین حال کارآمد هستید کمک خواهد کرد تا بهترین انتخاب را بعد از مطالعه این مقاله داشته باشید. هدف استفاده از سختی گیر حذف یا کاهش سختی موجود در آب که شامل یونهای کلسیم و منیزیم و گاها پاره ای دیگر از یونها در منازل ، ساختمانهای اداری ، تجاری یا صنعتی می باشد . بیشترین کاربرد سختی گیرها در صنایعی می باشد که با تجهیزات سرمایشی و گرمیشی و مبدلها همچون برجهای خنک کننده ، فن کویلها ، هواساز دیگهای بخار ، موتورخانه ها سروکار دارند . سختی گیرها دارای انواع مختلفی می باشند . درادامه به کاربرد سختی گیر در موتورخانه ها می پردازیم . شرکت سازآب انواع سختی گیر آب را با کیفیت عالی تولید و در کمترین زمان ممکن در اختیار مشتریان عزیز خود می گذارد. تقاضای سختی گیر رزینی در لیست محصولات پرفروش شرکت سازآب قرار دارد. از آنجایی که یونهای کلسیم و منیزیم در آب بیشتر است و حذف این دو یون توسط سختی گیر رزینی صورت می پذیرد از اینرو هرگاه سخن ز سختی گیر به میان می آید هدف همان سختی گیر رزینی می باشد.

سختی گیر موتورخانه :

یکی از تجهیزات مهم در موتورخانه های یا مجتمع بزرگ مسکونی، تجاری و ... استفاده از سختی گیر می باشد. سیستم سختی گیر موتورخانه انواع مختلفی دارند که دو نوع سختی گیر رزینی و سختی گیر مغناطیسی از رواج بیشتری در بازار برخوردار هستند، که استفاده از هر کدام از آن ها مزایا و معایب خاص خود را دارد. البته سختی گیرهای رزینی در مقایسه با سختی گیرهای مغناطیسی با وجود اشغال فضای بیشتر در موتورخانه و همچنین هزینه های بالاتر به منظور نصب و راه اندازی، قابلیت رسوب زدایی بیشتری دارند، به همین دلیل بیشتر از سختی گیرهای رزینی در موتورخانه ها استفاده می شود.

نحوه کار سختی گیر موتورخانه :

با استفاده از سیستم سختی گیر در موتورخانه، ترکیبات منیزیم و کلسیم موجود در آب سخت با ترکیبات سدیم و پتاسیم جایگزین شده و از این طریق سبب کم شدن سختی آب یا همان نرم شدن آب می شوند.

اجرای این روند توسط سختی گیر موتورخانه در نهایت موجب بالا رفتن عمر دیگ، برج های خنک کننده و مبرد می شود، زیرا در سیستم موتورخانه آب تمامی نقاط ذکر شده توسط سختی گیر تامین می شود. همانطور که گفتیم یکی از سختی گیرهای رایج در سیستم موتورخانه سختی گیر رزینی است که از رزین ساخته شده است. وقتی آب سخت از لایه های رزینی عبور می کند، یون های محلول در آن دیگر قادر به تبادل یونی نخواهند بود.

نحوه محاسبه سختی گیر موتورخانه

اندازه سختی گیرها به مقدار عبور آب در واحد زمان و املاح موجود در آب بستگی دارد:

1.      درجه سختی بخار آب در تاسیسات حرارت مرکزی تابعی از فشار دیگ است.

2.      سختی آب با واحد ppm سنجیده می شود. آب هایی که دارای حداکثر ppm 150 سختی می باشند، آب نرم و چنانچه سختی آب بین 150 تا ppm 250 باشد، آب متوسط و اگر بیشتر از ppm 250 باشد، آب سخت محسوب می شوند.

3.      اپراتور موتورخانه باید همواره با نمونه برداری از آب خروجی از سختی گیر و آزمایش آن، سختی آب را طوری تنظیم نماید که همواره آب با سختی بسیار پایین وارد سیستم شود.

4.      سختی گیر رزینی با گرفتن املاح آب از قبیل کلسیم و منیزیم سختی آب را کاهش می دهد، لذا خود رزین به حالت اشباع در می آید. به همین دلیل باید با آب نمک رزین را شستشو داد تا دوباره احیا شود.

-5برای آب شرب حد سختی مجاز بیشتر از 150 و کمتر از 250 ppm در نظر می گیرند. مقدار کلری که برای ضد عفونی کردن مصارف گوناگون به کار می رود، برای هر متر مکعب آب آشامیدنی 3/. تا 5 گرم می باشد. برای هر متر مکعب آب استخرها حدود 4/. گرم کلر به صورت گاز استفاده می شود و یا 4 الی 8 گرم کلر به صورت پودر استفاده می شود.

بعد از محاسبه و نصب سختی گیر مناسب برای موتورخانه باید به این نکته توجه داشت که دستگاه سختی گیر موتورخانه باید به صورت دوره ای بازدید شود که این مهم طی برنامه بازدید و سرویس موتورخانه صورت می گیرد.

محاسبه سختی گیر موتورخانه به منظور بهره وری هر چه بهتر از این سیستم و حتی انتخاب نوع سختی گیر با توجه به میزان سختی آب ساختمان و ظرفیت موتورخانه از بخش های مهم تجهیز موتورخانه محسوب می شوند.

در بالای دستگاه تصفیه آب معمولا یک شیر کوچک از جنس فلزی یا پلاستیکی به نام شیر میکس ( شیر مخلوط ، شیر تنظیم سختی و ... در زبان عامیانه نام برده می شود ) وجود دارد

اگر سختی در محدوده مناسب تنظیم نشود ، آب طعم تلخی خواهد داشت و همچنین این آب اسیدی می باشد که استفاده از آن توصیه نمی شود .

عملکرد شیر سختی گیر چیست ؟ و چگونه سختی آب را تنظیم می کند ؟

در واقع این شیر ، آب با سختی بالا و آبی که کاملا تصفیه شده و خالص شده است را با هم مخلوط می کند .

این شیر آبی را که سختی آن هنوز کاهش پیدا نکرده است را با آبی که خالص شده و سختی بسیار پایینی دارد به نسبت معیینی مخلوط میکند . سختی مناسب آب علاوه بر اینکه املاح لازم را به بدن می رساند ، سبب خوش طعمی آب و رفع مزه تلخی آب تصفیه شده میشود . شیرهای ویژه سختی گیر در سه مدل قابل طراحی وتولید می باشند :شیر سختی گیر دستی ، نیمه اتومات و اتوماتیک .

احیا سختی گیر:

بخش احیا سختی گیر ، دانه های رزین را با یک محلول آب نمک بسیار غلیظ  شستشوداده و مواد معدنی سخت را جداسازی نموده  و از داخل مخزن خارج می نماید ، مهره های رزین مجدداً شارژ و ترسیم می شوند تا دوباره مواد معدنی سخت را از بین ببرندمهره های رزین بسیار بادوام هستند و می توانند به طور موثر آب شما را برای بیست سال یا بیشتر نرم کنندرزین های کاتیونی با یکی از دو روش بازسازی می شوند: بازسازی همزمان یا ضد جریان

چرخه تولید همزمان جریان :

در یک چرخه بازسازی همزمان، محلول آب نمک در همان جهت با سرویس وارد مخزن معدنی می شودمحلول آب نمک در عمق بستر دانه های رزین جریان می یابد و یک فرآیند تبادل یونی دوباره اتفاق می افتد ، فقط این بار در حالت معکوسبا جاری شدن آب نمک بر روی مهره ها ، نمک ها مهره ها را مجبور می کنند تا یون های منیزیم و کلسیم را در ازای یون سدیم آزاد کنندبا عبور آب نمک از رزین ، یک افزایش فزاینده متمرکز از مواد معدنی سختی شکل می گیرد و در کل سیستم جریان می یابداز آنجا که محلول آب نمک مواد معدنی سخت بیشتری را در بستر هل می دهد ، تبادل مداوم و مبادله مجدد مواد معدنی و یون های سدیم متوقف می شوددر زمان خروج آب از مخزن ، قدرت محلول به میزان قابل توجهی کاهش می یابددر یک چرخه بازسازی همزمان ، بیشترین شارژ دانه ها روی آنهایی که در قسمت بالای مخزن قرار دارند صورت می پذیرد. 

چرخه بازسازی ضد جریان :

در چرخه بازسازی ضد جریان ، آب از طریق قسمت زیر مخزن مواد معدنی ، جایی که معمولاً آب از آن خارج می شود ، وارد مخزن می شودچرخه برعکس ، آب نمک را تا بستر رزین شروع می کند ، از پایین که در ابتدا دانه های رزین کمترین تخلیه را دارند شروع می شوداین بدان معناست که مواد معدنی سخت کمتری شروع به مبادله مجدد در چرخه بازسازی می کنندآب نمک با رسیدن به بالای بستر رزین ، جایی که آب نمک ابتدا با آب سخت تماس برقرار می کند شروع به شستشوی رزینهای بالا می کند. چرخه احیای ضدجریان از چرخه احیا همزمان 75درصد نمک کمتر و65 درصد آب کمتری استفاده می کند همچنین یونهای سدیم قابل شارژ را به صورت عادلانه تری توزیع می کند در یک چرخه ی مقابل ، بیشترین شارژ دانه ها در انتهای مخزن ، درست قبل از خروج آب از داخل سختی گیر انجام می شود این روش بازسازی یا احیا رزین کاتیونی بعنوان روش بازسازی یا احیا نرم کننده آب با راندمان بالا شناخته می شود.

بسته به تمام مشخصات فنی هر سختی گیر ، قیمت سختی گیر مربوطه متفاوت از دیگری می باشد  جهت استعلام قیمت سختی گیر رزینی با کارشناسان سازآب تماس حاصل فرمایید .