کاربرد مخزن آب از جنس استنلس استیل

مخزن استیل ساخته شده از ورق استنلس استیل ضد زنگ می باشد که در کاربری های صنعتی بیشتر مورد توجه می باشد. یکی از کاربردهای مخزن استیل ، نگهداری و ذخیره سازی آب می باشد.

1 -  استفاده از مخزن استیل جهت دستگاه تصفیه آب صنعتی با مدیا چند لایه.

2- استفاده از مخزن استیل بعنوان سختی گیر آب .

3- سیستم فیلتر متمرکز برای ساختمان های بلندمرتبه و ساختمان های تجاری مانند املاک مسکونی، ساختمان های بلند، هتل ها و شهرها.

4- مخزن استیل آبزی پروری، پرورش ماهی و سیستم های تصفیه جوجه کشی.

5- بسیاری دیگر از برنامه های تصفیه آب.

کاربرد مخزن آب استیل :

1). ذخیره سازی و تنظیم تامین آب باران و تامین آب ساختمان؛

2). ذخیره آب باران؛

3). پساب / محلول اسید و قلیایی و ذخیره سازی؛

4) بیمارستان ها، ساختمان ها، محل های ساختمانی، مدارس و سایر مکان ها.

5). ذخیره موقت آب برای توسعه سیستم گرمایش، مخزن میعانات گازی و ساخت و ساز، بررسی زمین شناسی، صنعت، پروژه های دفاع ملی و غیره.

معرفی مخزن استیل آب :

مخزن آب استیل نوع جدید مخزن آب که ساخت و تولید آنها هیچ تاثیری در طراحی ندارد. دستگاه جوش ضروری نیست، سطح داغ است. از نظر ظاهری پایدار است، در دو مرحله از آلودگی کیفیت آب جلوگیری می کند و برای سلامتی انسان مفید است.

این محصول از ورق استیل Q235 استفاده می کند که به صفحه استاندارد 1000*1000 و 1000*500 متصل می شود.در هنگام نصب بین گیره صفحه استاندارد از واشر لاستیکی و براکت های پررنگ استفاده کنید.

این محصول برای ذخیره سازی آب ساختمانی، مخزن تنظیم، مخزن آب بادی سیستم گرمایش، مخزن میعانات و ساخت و ساز ساختمان، اکتشافات زمین شناسی، صنعت، پروژه های آبفا، دفاع و غیره مناسب است.

این حجم مخزن آب دارای 24 نوع مشخصات است، برای طراحی انتخاب کنید. مهندس همچنین می تواند مخزن آب را با توجه به طول، عرض، ارتفاع و مجموعه کاربری شما طراحی کند. لوله ورودی، لوله خروجی، اندازه سرریز و موقعیت مخزن آب به طراحی بستگی دارد. مخزن آب باید حداقل 700 میلی متر کانال داشته باشد، کف و پوشش آن باید حداقل 600 میلی متر باشد. پس از نصب، قسمت پایین و بین اتصالات صفحه زیرین باید روی تکیه گاه باشد.

مخزن استیل بافر :

مخزن استیل بافر مخزنی است که بخشی از یک خط فرآیند است که در آن محتوا در طی یک توقف و ماند برنامه ریزی شده در فرآیند ذخیره می شود. گروه صنعتی سازآب مخازن استیل بافر با کیفیت بالا را مطابق با مشخصات مشتری تولید و تحویل می دهد. ما بر حرفه ای بودن خود در عرصه تولید انواع مخازن استیل تأکید می کنیم و بنابراین درک می کنیم که کیفیت طراح اولیه در زنجیره تولید در کیفیت محصول نهایی بسیار مهم است و بعنوان یک ضمانت برای شماست. از مخازن بافر در موارد زیر استفاده می گردد :

تامین آب

صنایع لبنی

صنایع غذایی

صنایع دارویی و شیمیایی

مخازن استیل تحت فشار :

می توان آنها را به عنوان انبارها و مخازنی تعریف کرد که سیالات را تحت فشارهای داخلی و خارجی حمل و یا ذخیره می کنند و به خواص آب بندی بالایی نیاز دارند. در مخازن تحت فشار معمولاً فشار داخلی به جز در موارد خاص بیشتر از فشار خارجی است. حجم‌های کروی، استوانه‌ای یا مخروطی که برای تولید، انتقال یا ذخیره مایعات و گازها در فشارهای بالاتر استفاده می‌شوند، مربوط به جو هستند.

مخازن استیل تحت فشار باید در فواصل زمانی معین بازرسی شوند تا وظایف خود را ایمن انجام دهند. به همین دلیل مخازن استیل تحت فشار باید مطابق با استانداردهای موجود طراحی، ساخته و بررسی شوند. در کشور ما کنترل و بازرسی مخازن تحت فشار توسط موسسات مربوطه انجام و نظارت می شود.

طبقه بندی مخازن استیل تحت فشار :

طبقه بندی مخازن استیل تحت فشار بر اساس پارامترهای مختلفی مانند ساختار، عملکرد و هندسه امکان پذیر است.

عملکرد: مخزن ذخیره سازی فرآیندی ، مخازن مبدل.

هندسه: استوانه ای. کروی. مخروطی. افقی عمودی.

ساخت: دیوار سیمی، خالکوبی بسیار نازک ( فرورفتگی شبیه به ظروف مسی ) است.

خدمات: کرونیک، بخار، شعله خطرناک / محصول بدون شعله.

مخازن استیل تحت فشار را می توان به طور جداگانه به مخازن تحت فشار دیواره نازک و مخازن تحت فشار دیواره ضخیم جدا از طبقه بندی بالا طبقه بندی کرد. در اینجا مخازن تحت فشار با نسبت دیواره به قطر کمتر از 1:10 را مخازن تحت فشار دیواره نازک و مخازن تحت فشار بیشتر از 1:10 را مخازن تحت فشار دیواره ضخیم می نامند.

انواع مخازن استیل تحت فشار :

انواع مخازن تحت فشار ساخته شده بسته به مناطق مورد استفاده به شرح زیر است:

بویلر بخار

کمپرسورها،

مخازن هوا

مخازن LPG

مدارهای سیال هیدرولیک

مخازن گاز صنعتی

واحدهای خنک کننده،

مدارهای سیال پنوماتیک،

سیلندرهای گاز،

مخازن تبرید،

اتوکلاوها (ظروف مقاوم در برابر فشار داخلی) و غیره.

مواد مورد استفاده در ساخت مخازن تحت فشار :

معیارهای مورد استفاده در انتخاب مواد در مخازن تحت فشار بسته به شرایط محیطی که مواد در آن استفاده خواهد شد و عواملی مانند دما، فشار و خوردگی که مخزن در معرض آن قرار دارد، متفاوت است. در انتخاب مواد، مواد کاندید باید با در نظر گرفتن شرایط استفاده و معیارهای مصالح تعیین شود. سپس فرآیند انتخاب مواد باید با انتخاب مناسب ترین آنها تکمیل شود.

هنگام انتخاب مواد ابتدا عامل قیمت مورد ارزیابی قرار می گیرد و سپس عواملی مانند تامین مواد اولیه، خروجی مواد، ظرفیت ماشینکاری و ظرفیت منابع در نظر گرفته می شود. هنگام انتخاب مواد؛ خواص مواد، استحکام کششی، دما و فشار عملیاتی، اثر خوردگی، استحکام تسلیم، تجزیه و تحلیل شکست، ضریب ایمنی، ضریب سایش، اثر عوامل هیدروژن باید در نظر گرفته شود. اگرچه بیشتر مصالح مورد استفاده در ساخت مخازن تحت فشار فولادهای کربنی است، اما در برخی موارد خاص از فلزات غیرآهنی، استیل فریتی و استیل آستنیتی در ساخت مخازن تحت فشار استفاده می شود. اگر تصور شود که مایع یا گاز حمل شده در مخزن تحت فشار از مقاومت در برابر خوردگی مواد مورد استفاده در ساخت و ساز فراتر می رود، یا اگر خطر آلودگی محصول و واکنش وجود داشته باشد، مخزن تحت فشار ممکن است از نوع استیل ضد زنگ انتخاب گردد. مواد غیر فلزی با خواص مکانیکی قوی تر. نیکل، آلیاژهای سرب و فریت فلزات اصلی مورد استفاده برای پوشش مخازن تحت فشار هستند. مواد پوشش غیر فلزی؛ بتن مسلح، لاستیک، شیشه، پلاستیک، مواد عایق حرارتی و مواد مقاوم در برابر حرارت.

در طول عمر مخازن تحت فشار و اجزای آنها، ضخامت دیواره مواد ممکن است به دلیل سایش، فرسایش و سایش مکانیکی کاهش یابد. در این مورد، ضخامت مواد باید بیشتر از ضخامتی که در طول محاسبات طراحی یافت می شود انتخاب شود.

برای مخازن کوچکتر از 6 میلی متر و حاوی آب، بخار یا هوای فشرده، کد دیگ بخار و مخزن تحت فشار ASME بیان می کند که سهم سایش نمی تواند کمتر از 1/6 ضخامت صفحه باشد.

برای سایر شناورها، میزان شکست باید توسط طراح برآورد شود. اگر اثر شکست ناشناخته باشد، میزان ضرر با تجربه طراح تعیین می شود. به طور کلی میزان احیا 0.15 میلی متر در سال برای کانتینرها و لوله ها کافی است.

تعیین عمر بهینه یک مخزن تحت فشار یک موضوع اقتصادی است. مخازن بزرگ معمولا برای طول عمر بیشتر (30-20) سال طراحی می شوند، در حالی که مخازن کوچک برای طول عمر کمتر (10-8) سال طراحی می شوند. اگر اثر سایش متفاوتی در قسمت‌های مختلف مخزن تحت فشار وجود داشته باشد، لازم نیست حاشیه سایش یکسانی به ضخامت محاسبه‌شده در همه طرف مخزن اضافه شود. روش های مختلفی برای اندازه گیری میزان بازسازی در دسترس است. رایج ترین آنها استفاده از پروب های جدید و ضخامت سنج های اولتراسونیک است.

مخازن دایم در حال استفاده باید دارای سوراخ زهکشی باشند. تمام مخازن تحت فشار در معرض فرسایش داخلی یا سایش مکانیکی باید دارای منهول یا سوراخ های بازرسی باشند. در مخازن در معرض سایش مکانیکی، این قسمت از مخزن باید توسط صفحات ضربه ای یا پیچ و مهره محافظت شود.

بارهای روی مخازن استیل تحت فشار:

از آنجایی که مخازن استیل تحت فشار اغلب تحت فشار بالا کار می کنند، هنگام استفاده از آنها خطرات تهدید کننده وجود دارد. برای زندگی انسان مهم است که این خطرات را به حداقل برسانیم و اطمینان حاصل کنیم که مخازن استیل تحت فشار وظایف خود را تحت شرایط کاری فوق به طور ایمن انجام می دهند. به همین دلیل هنگام طراحی یک مخزن استیل تحت فشار باید تمامی نیروهای وارد بر آن مخزن مشخص شده و نحوه تاثیر این نیروها بر روی مخزن از قبل محاسبه شود. پس از مرحله ساخت و ساز، کلیه بررسی های ایمنی باید مطابق با استانداردهای جاری انجام شود. نیروهای وارد بر مخازن تحت فشار عبارتند از :

فشار داخلی و خارجی،

فشار استاتیک و پویا،

درجه حرارت،

باد،

وزن (بارهای مرده)،

لرزش.

فشار داخلی و خارجی وارده بر جداره مخزن استیل تحت فشار :

فشار داخلی و خارجی یکی از پارامترهای اساسی مورد استفاده در طراحی مخازن استیل تحت فشار است. در طراحی مخازن فقط تحت فشار داخلی، فقط فشار داخلی محاسبه می شود. برای مخازنی که فقط در معرض فشار خارجی هستند، فقط فشار خارجی محاسبه می شود.

بارهای استاتیکی و دینامیکی وارده بر مخزن استیل تحت فشار :

طراحی مخازن استیل تحت فشار، علاوه بر بارهای خود مخزن ، به عنوان مثال، بارهای استاتیک یا دینامیکی که ممکن است در حین حمل و نقل مخزن رخ دهد نیز باید محاسبه و به بار طراحی اضافه شود.

فشار حاصل از فرآیند حرارت :

اگرچه دما در طراحی مخزن به طور مستقیم در نظر گرفته نمی شود ، اما پارامتری است که باید هنگام تجزیه و تحلیل اثرات شرایط محیطی بر روی یک مخزن تحت فشار در نظر گرفته شود. از آنجایی که اختلاف دما باعث ایجاد تنش حرارتی در مخازن تحت فشاری می شود که در دماهای بالا کار می کنند، مواد با انبساط حرارتی کم باید برای مخازنی که در چنین محیط هایی کار می کنند ترجیح داده شوند.

باد :

باد را می توان به عنوان یک جریان متلاطم که در سرعت های مختلف رخ می دهد تعریف کرد. پذیرفته شده است که باد افقی موازی با زمین است و می دانیم که هر چه بالاتر برود سریعتر می رود. باد یکی از پارامترهای مهم در طراحی مخازن تحت فشار است که در حالت قائم عمل می کنند، به ویژه در طراحی پایه ها باید به جهت وزش باد توجه شود. با توجه به اینکه باد در مخازن تحت فشار با ارتفاع مخزن متناسب است، در مناطق بسیار بادخیز باید طرح های بسیار بلندی انتخاب کرد.

جرم :

در مخازن تحت فشار، وزنه ها معمولاً از وزن عناصر اتصال مخزن تشکیل می شوند. مقدار شارژ گرفته شده بدون اتصال یا شارژ به مخزن فشار را شارژ خالی یا شارژ مرده می گویند. اگر وزن مخزن تحت فشار ناهموار نباشد و بار حاصل با محور مخزن هماهنگ باشد، تنها تنش فشاری ایجاد می شود که عموماً ناچیز در نظر گرفته می شود.

لرزش :

باد عامل اصلی ارتعاش در مخازن تحت فشار است. دوره ارتعاشات طبیعی قوی باید محدود باشد زیرا باعث خستگی مواد مورد استفاده در مخازن تحت فشار می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با انواع مخازن استیل و مخازن استیل تحت فشار و موارد کاربرد هریک با همکاران بنده در گروه صنعتی سازآب تماس حاصل فرمایید.

www.upsara.com/images/x542867_.jpg